Fleet Mobility Live 2019

Hét event voor uw mobiliteitstransitie

21 mei 2019 | NBC | Nieuwegein

Programma overzicht

Keynotes

De volgende keynotes zijn bij te wonen op FML 2019.

Future of Mobility: lessen van een industrie in disruptie

Als hoofd van de Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) richt Carlo van de Weijer zich op wat mensen beweegt, op elke mogelijk manier. Volgens hem biedt de digitalisering van voertuigen enorme nieuwe mogelijkheden om auto’s veiliger, schoner en comfortabeler te maken tegen aanzienlijk lagere kosten, gebaseerd op zelforganiserende systemen waarin de vraag naar en het aanbod van vervoer veel beter op elkaar zijn afgestemd.

Hij ziet een toekomst waarin vraag gestuurde mobiliteitsdiensten het openbaar vervoer zoals wij dat kennen, snel zullen veranderen, evenals meer ruimte en stimulansen voor fietsen en een blijvende belangrijke rol voor auto’s – zij het in een systeem dat veel slimmer georganiseerd is dan nu. Ruim 230 TU/e-onderzoekers zijn betrokken bij de Strategic Area Smart Mobility. De universiteit is ook nauw betrokken bij de publiek-private partnerschappen en werkt nauw samen met een groot en groeiend aantal industrie- en regeringspartners om alle bestaande uitdagingen op het gebied van mobiliteit aan te pakken.

  • Lees verder
Lees verder

Carlo van de Weijer, Directeur Smart Mobility, TU Eindhoven
Carlo van de Weijer behaalde een MSc in Mechanical Engineering aan de TU/e en een PhD met onderscheiding van de Graz University of Technology. Hij heeft ruime ervaring opgedaan in de auto-industrie, waaronder managementfuncties bij Siemens en TomTom. Naast zijn werk bij de TU/e en de huidige functie bij TomTom, adviseert hij ministeries en het bedrijfsleven over de hele wereld over de toekomst van mobiliteit. Carlo is lid van de raad van commissarissen van verschillende hightechbedrijven en start-ups. Hij is een internationale spreker op het gebied van exponentiële technologie en de toekomst van hightech, onder meer als faculteitslid van de Singularity University in Silicon Valley en docent aan GIBS Business school in Johannesburg. Carlo is bestuurslid van oa AutomotiveNL, Connekt / ITS Nederland en de EU ITS Advisory Board.

Steven Nelemans, CEO, Amber Mobility
Steven (24) begon in 2013 met zijn studie Electrical Engineering aan de TU/e. Tijdens zijn studie is Steven begonnen bij het studententeam TU/ecomotive, een van de studententeams van de TU/e. Als team manager heeft hij samen met een multidisciplinair team van 25 bachelor studenten de Nova ontwikkeld, ’s werelds eerste modulaire auto. Nova was een hyper-efficiënte elektrische auto, met haar (omgerekende) verbruik van 1 op 350, en had alle gemakken van een normale auto

Met de ervaring en het netwerk vanuit TU/ecomotive is Steven sinds 2 jaar actief als een van de mede-oprichters en CEO van Amber, een bedrijf uit Eindhoven. Amber is bezig met het uitrollen van een revolutionair mobiliteitsplatform dat mensen een garantie voor mobiliteit biedt met volledig elektrische auto’s. Om deze service te verbeteren is Amber bezig met de ontwikkeling van de volledig elektrische Amber One, de eerste auto die gemaakt is om te delen. Daarnaast implementeert Amber zelf-rijdende technologie in de vloot van bestaande auto’s, en zal met haar implementatie in 2018 de eerste ter wereld zijn die zelf-rijdende auto’s op grote schaal commercieel inzet.

Steven is zeer geïnteresseerd in de theorie achter innovatie. Wat is innovatie precies, bestaat exponentiële innovatie eigenlijk wel, en hoe kan je innovatie bijvoorbeeld gebruiken in je huidige bedrijfsvoering? Hoe je je staande kunt houden nu innovatie steeds harder lijkt te gaan.

Lex Hoefsloot, CEO, Lightyear
‘Lightyear One’. Wat nu nog klinkt als een robot uit een Star Wars-film, is binnen twee jaar net zo’n begrip als Tesla. Ook een innovatieve auto, maar dan op zonne-energie en: van Nederlandse makelij. Co-founder en CEO Lex Hoefsloot (26).

Voor de start van de droom van Lightyear, de allereerste gezinsauto op zonne-energie, moeten we terug naar 2012. Met een team van de Technische Universiteit Eindhoven doet Lex mee aan de World Solar Challenge. Ze winnen tweemaal met hun vierpersoonsmodel, waardoor de droom om daadwerkelijk een auto voor consumenten te bouwen begint te leven. Met vier vrienden samen richt hij vervolgens in 2016 Lightyear op om zich vervolgens te focussen op het bouwen van de ‘Lightyear One’.

,,Het verbaasde ons dat de auto-industrie het rijden op zonne-energie niet oppakte na de succesvolle Solar Challenge. Dat ze zoiets hebben van: we beginnen er pas over 20 jaar aan. Dus daarom zijn we het maar zelf gaan doen.’’ Lex Hoefsloot en zijn collega-studenten namen de periode van 2012 tot en met 2016 om uitgebreid onderzoek te doen naar de markt en de techniek. ,,We wilden vooral een zo groot mogelijke impact maken met zonne-energie en die bijdrage aan de energietransitie kunnen we het beste leveren door een auto te bouwen. Op een gegeven moment hadden we zoveel bewijs gevonden dat het zou werken, dat we wel moesten starten.’’


Carlo van de Weijer

Directeur Smart Mobility
https://fleetmobilitylive.nl/wp-content/uploads/400-Carlo-van-de-Weijer_FML2019.jpg

TU Eindhoven


Steven Nelemans

CEO
https://fleetmobilitylive.nl/wp-content/uploads/400-Steven-Nelemans.jpg

Amber Mobility


Lex Hoefstoot

CEO
https://fleetmobilitylive.nl/wp-content/uploads/400-Lex-Hoefsloot.jpg

Lightyear

Nieuws

Op de hoogte blijven van het laatste congres nieuws of nieuws van onze partners? U leest het allemaal in ons complete nieuwsoverzicht!


Nieuws

1-op-1 gesprekken

Kennis uitwisselen en contacten leggen met andere mobility professionals maken een eventdag echt waardevol. Daarom zijn 1-op-1 gesprekken essentieel!


Meer over 1-op-1 gesprekken

Tickets

Reserveer direct uw tickets en verzeker uzelf van een plekje bij Fleet Mobility Live 2019!


Tickets