Podcast: highlights Talkshow Fleet Mobility Live

Op 29 mei vond, de succesvolle, 16e editie ‘Fleet Mobility Live’ (voorheen Fleetmanagement event) plaats in de karakteristieke fabriek van Van Nelle in Rotterdam. Het overkoepelende thema van dit jaar: “Zero emission, multimodaliteit: bent u de game changer?”.

Het discussiepanel

Onder leiding van dagvoorzitter Meindert Schut werden tijdens een inspirerende en interactieve talkshow, drie scherpe stellingen – over WLTP, Mobility as a Service (MaaS) & “de diesel” -  onder de loep genomen . Dit deed hij samen met zijn discussiepanel; Jan Christiaan Koenders (Toyota Lexus Nederland), Loek Kramer (KPMG Nederland) en Wijnand de Geus (Rai Vereniging). 

Grote verdeeldheid over de diesel

Zo ging de talkshow met een verdeeld publiek van start waarbij 46% van het publiek - evenals panellid Jan Christiaan Koenders - het eens was, met de stelling dat er over vijf jaar, geen zakelijke diesels meer worden verkocht.
Belangrijke argumenten waren het kostenplaatje met de opkomst van elektrisch- en waterstof elektrisch rijden. “De essentie is; dat we een evolutie krijgen, in plaats van een revolutie. Maar wel naar zero emissie toe. Hierin moeten verstandige beslissingen gemaakt worden. Zo is het raadzaam lángzaam te groeien naar elektriciteit, anders klapt ons hele netwerk uit elkaar. Verstandig ingroeien met waterstof, om het vertrouwen van de burger te winnen. We moeten dus met beleid gaan bouwen” - besloot Wijnand de Geus deze stelling, met het oog op de toekomst gericht.

WLTP zal voor DNA verandering gaan zorgen

De tweede stelling ging dieper in op de ‘Worldwide Harmonized Light Vehicele Test Procedure ‘ (WLTP). Hierbij werd gesteld dat de nieuwe test cyclus, auto’s alleen maar duurder maakt. Echter blijkt deze kwestie een stuk complexer te zijn dan men doet inzien. Namelijk zal het hele DNA van de auto industrie binnen Europa moeten veranderen. Om deze verandering door te kunnen maken betekent dat, dat producties moeten worden gewijzigd, ontwerpen moeten worden aangepast en ga zo nog maar even door. Kortom: alles gaat op de schop om te voldoen aan deze vernieuwde DNA structuur.

Fleetmanagers, een uitstervend ras?

Tot slot werd de talkshow afgesloten met de stelling; “Dankzij Mobility as a Service (MaaS) hebben bedrijven over 10 jaar helemaal geen fleetmanagers meer nodig”, het grootste gedeelte van het publiek stond positief tegenover het behouden van hun functie na 10 jaar. Door middel van de ‘catchbox’ en goede mobiliteit in het publiek, konden gamechangers hun bevindingen delen over deze stelling.
Als we de glazenbol van onze fleetmanagers uit het publiek mogen geloven, zal fleetmanagement geen uitgestorven vak worden, echter geloven zij wel dat de functie een andere invulling zal gaan krijgen in de loop der jaren.