Fleet Mobility Live

Event Nieuws


Mobiliteitsmanager v/h Jaar 2019 kandidaat Tamara Gieze stelt zich voor

9 mei 2019 0
Tamara-Gieze.jpg

Wie mag zich het komende jaar Mobiliteitsmanager van het Jaar noemen?

De strijd om de mobiliteitsaward is nog in volle gang en de ontknoping van de verkiezing vindt plaats tijdens het event Fleet Mobility Live op 21 mei in Nieuwegein. De drie overgebleven finalisten worden de komende tijd door de zeskoppige jury aan de tand gevoeld. Wij stellen ze alvast een voor een aan u voor.

Tamara Gieze

Gebruik van de auto wordt ontmoedigd en dat van de fiets en het OV gestimuleerd

Tamara Gieze, HR & facility manager bij ingenieursbureau Arup

Tamara Gieze heeft afgelopen januari een nieuw, compleet en allesomvattend mobiliteitsbeleid gelanceerd. Bij Arup werken zo’n 250 medewerkers, waarvan 17 met een leaseauto. Er bestond voorheen geen beleid op mobiliteit, alleen een aantal afzonderlijke regelingen. Het doel van dit beleid is mobiliteit flexibeler, toegankelijker en duurzamer te maken.Medewerkers krijgen een NS Business Card, waardoor het aantal parkeerplaatsen kon worden teruggedrongen. “Voor de zakelijke afspraken kunnen deelauto’s van Amber worden gebruikt. Daar wordt veel gebruik van gemaakt en ze rijden top, het zijn allemaal BMW’s i3.” De leasecontracten die aflopen worden niet vernieuwd, tenzij iemand meer dan 10 duizend zakelijke kilometers maakt, exclusief woon-werkverkeer. In dat geval mag alleen nog een EV besteld worden. “In 2022 moet ons wagenpark volledig elektrisch zijn.” Wie met de privé auto naar de zaak komt, krijgt niet meer alle kilometers vergoed, dat is afgetopt op 50 kilometer voor een enkele reis en de vergoeding is verlaagd naar 19 ct/km.

“Het gebruik van de auto wordt zoveel mogelijk ontmoedigd en dat van de fiets en het OV juist gestimuleerd. Veel van onze medewerkers zijn al uit de auto in het OV of op de fiets gestapt. Wie met de fiets komt, krijgt ook een travelcard, zodat op regenachtige dagen de bus, tram of metro gepakt kan worden. We hebben een fietsregeling voor de aanschaf van een fiets, maar ook een kilometervergoeding voor fietsers en we laten monteurs op de zaak komen om de fietsen te onderhouden. We merken dat medewerkers niet meer per se een leaseauto willen, maar liever flexibele mobiliteitsoplossingen hebben. Met het mobiliteitsbeleid sluiten wij perfect aan op de arbeidsmarkt.”

Bekijk hieronder de interviews met de andere twee finalisten:

Jeroen BrinkArno Veenman

De jury

Gertjan Sybrandi ging zelf vorig jaar met de titel Mobiliteitsmanager van het Jaar naar huis. Dit jaar moet hij die titel aan iemand anders overdragen. Hij maakt deze editie deel uit van de jury die verder bestaat uit Tineke de Wolf (Eneco), Daan Bieleveld (DSM), Arjen Juurlink (FrieslandCampina), Ronald Postma (Syndesmo) en Henk Winckens (Enexis). “Het is een beoordeling door vakgenoten en dat vind ik erg belangrijk bij deze award-uitreiking. Uiteindelijk wint de beste kandidaat”, stelt Sybrandi.

“We jureren op verschillende aandachtspunten, waarbij duurzaamheid een belangrijke is. Maar ook welke impact heeft je mobiliteitsbeleid heeft en welke veranderingen breng je ermee tot stand? De rol van mobiliteitsmanager en verandermanagement liggen immers dicht bij elkaar. Ook de persoonlijke inbreng van de finalist is een belangrijk criterium. Waar we verder nog naar kijken is hoe innovatief de visie is, of het past binnen aantrekkelijk werkgeverschap en hoe het kostenaspect wordt toegepast.”

 

Dit artikel is geschreven door Fleet & Mobility

Fleet & Mobility is mediapartner van Fleet Mobility Live


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *