Fleet Mobility Live

Event Nieuws


Mobiliteitsmanager v/h Jaar 2019 kandidaat Jeroen Brink stelt zich voor

10 mei 2019 0
Jeroen-Brink.jpg

Wie mag zich het komende jaar Mobiliteitsmanager van het Jaar noemen?

De strijd om de mobiliteitsaward is nog in volle gang en de ontknoping van de verkiezing vindt plaats tijdens het event Fleet Mobility Live op 21 mei in Nieuwegein. De drie overgebleven finalisten worden de komende tijd door de zeskoppige jury aan de tand gevoeld. Wij stellen ze alvast een voor een aan u voor.

Finalist Jeroen Brink

Bij ons wordt niemand uitgekleed

Jeroen Brink, adviseur mobiliteit bij Alliander

In 2014 is de vervoersmobiliteitsregeling gelanceerd met als uitgangspunt: minder, slimmer en groener reizen. Alle 5.800 medewerkers van Alliander krijgen een NS Business Card, ook de 3.000 lease- en dienstautorijders. Daarmee mag van alle modaliteiten gebruik gemaakt worden: bus, OVtaxi, (internationale) trein. Het OV- en fietsgebruik wordt gestimuleerd en het gebruik van de auto ontmoedigd. En als dan toch de auto wordt gebruikt, wordt carpoolen met collega’s aangemoedigd. Voor de zakelijke afspraken staan op de hoofdlocaties fietsen, e-scooters en locatieauto’s om te gebruiken. De leaseregeling is op de schop gegaan; leaserijders mogen een auto kiezen met max 100 gram CO2-uitstoot volgens de WLTP en diesels zijn uitgesloten. Dan kom je al gauw uit op een EV.“Wie voor een EV kiest krijgt 50 euro extra te besteden per maand, waar mogelijk faciliteren we de laadpaal thuis en de stroomkosten worden vergoed. We hebben daardoor nu al 250 laadpalen op onze eigen locaties, 350 EV’s in de vloot en als dat zo doorgaat hebben we tussen nu en drie jaar zeker 1.000 EV’s.” Alliander is een regieorganisatie en er wordt dan ook waar mogelijk samengewerkt met leveranciers. “Daar heb ik een warme band mee opgebouwd in de loop der jaren. Zij zijn specialist in hun vak, daarom geven wij leveranciers de vrije hand. Ik laat ze onderling samenwerken, waarbij we erop hameren dat iedere partij een goede marge krijgt en de ruimte om te kunnen investeren in MVO. Bij ons wordt niemand uitgekleed.”

Bekijk hieronder de interviews met de andere twee finalisten:

Tamara GiezeArno Veenman

De jury

Gertjan Sybrandi ging zelf vorig jaar met de titel Mobiliteitsmanager van het Jaar naar huis. Dit jaar moet hij die titel aan iemand anders overdragen. Hij maakt deze editie deel uit van de jury die verder bestaat uit Tineke de Wolf (Eneco), Daan Bieleveld (DSM), Arjen Juurlink (FrieslandCampina), Ronald Postma (Syndesmo) en Henk Winckens (Enexis). “Het is een beoordeling door vakgenoten en dat vind ik erg belangrijk bij deze award-uitreiking. Uiteindelijk wint de beste kandidaat”, stelt Sybrandi.

“We jureren op verschillende aandachtspunten, waarbij duurzaamheid een belangrijke is. Maar ook welke impact heeft je mobiliteitsbeleid heeft en welke veranderingen breng je ermee tot stand? De rol van mobiliteitsmanager en verandermanagement liggen immers dicht bij elkaar. Ook de persoonlijke inbreng van de finalist is een belangrijk criterium. Waar we verder nog naar kijken is hoe innovatief de visie is, of het past binnen aantrekkelijk werkgeverschap en hoe het kostenaspect wordt toegepast.”

 

Dit artikel is geschreven door Fleet & Mobility

Fleet & Mobility is mediapartner van Fleet Mobility Live


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *