Fleet Mobility Live

Event Nieuws


Mobiliteitsmanager v/h Jaar 2019 kandidaat Arno Veenman stelt zich voor

10 mei 2019 0
Arno-Veenman.jpg

Wie mag zich het komende jaar Mobiliteitsmanager van het Jaar noemen?

De strijd om de mobiliteitsaward is nog in volle gang en de ontknoping van de verkiezing vindt plaats tijdens het event Fleet Mobility Live op 21 mei in Nieuwegein. De drie overgebleven finalisten worden de komende tijd door de zeskoppige jury aan de tand gevoeld. Wij stellen ze alvast een voor een aan u voor.

Arno Veenman

Elke auto die vervangen wordt, moet een EV zijn

Arno Veenman, adviseur expertise HR bij de Volksbank
De Volksbank heeft in 2016 besloten dat eind 2020 over de hele bedrijfsvoering een CO2-reductie van 50 procent behaald moet zijn. Dat geldt dus ook voor mobiliteit van alle 3.000 medewerkers. “Het gaat om een grote stap en begin 2017 hebben we dan ook als een van de eerste bedrijven besloten ons hele wagenpark te elektrificeren. Je moet niet alleen roepen dat je het gaat doen, maar het gewoon doen. Elke auto die vervangen wordt, moet een volledig elektrische auto zijn. We begonnen met drie EV’s en in twee jaar tijd zijn 81 van de in totaal 280 leaseauto’s een EV.”Om daar te komen waren twee zaken belangrijk volgens hem: vasthouden aan de uitgangspunten en een breed mandaat vanuit de directie. “Dankzij het mandaat konden we op korte termijn inspelen op veranderingen in de markt, zoals langere levertijden of het plaatsen van laadpalen thuis.” Begin dit jaar is ook de aangepaste woon-werkregeling doorgevoerd. Per dag mag een medewerker kiezen of de NS Business Card wordt gebruikt, of voor een vergoeding wordt gekozen. “Eerst moest dat voor de lange termijn gekozen worden. De kilometervergoeding is 9,8 ct/ km met een max van 40 km voor een enkele reis. Koos je een keer voor de trein moest je dat zelf betalen en die vergoeding is minder dan het treinkaartje kost. De drempel is nu verlaagd om met de trein te komen. De helft van de werknemers komt overigens al met het OV.” Tot 10 km krijgen medewerkers helemaal geen km-vergoeding meer, behalve als je fietst, dan krijg je 13 ct/km. Op de planning staat nu ook het beleid rond zakelijk vervoer aan te pakken.

Bekijk hieronder de interviews met de andere twee finalisten:

De jury

Gertjan Sybrandi ging zelf vorig jaar met de titel Mobiliteitsmanager van het Jaar naar huis. Dit jaar moet hij die titel aan iemand anders overdragen. Hij maakt deze editie deel uit van de jury die verder bestaat uit Tineke de Wolf (Eneco), Daan Bieleveld (DSM), Arjen Juurlink (FrieslandCampina), Ronald Postma (Syndesmo) en Henk Winckens (Enexis). “Het is een beoordeling door vakgenoten en dat vind ik erg belangrijk bij deze award-uitreiking. Uiteindelijk wint de beste kandidaat”, stelt Sybrandi.

“We jureren op verschillende aandachtspunten, waarbij duurzaamheid een belangrijke is. Maar ook welke impact heeft je mobiliteitsbeleid heeft en welke veranderingen breng je ermee tot stand? De rol van mobiliteitsmanager en verandermanagement liggen immers dicht bij elkaar. Ook de persoonlijke inbreng van de finalist is een belangrijk criterium. Waar we verder nog naar kijken is hoe innovatief de visie is, of het past binnen aantrekkelijk werkgeverschap en hoe het kostenaspect wordt toegepast.”

 

Dit artikel is geschreven door Fleet & Mobility

Fleet & Mobility is mediapartner van Fleet Mobility Live


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *