Fleet Mobility Live

Event Nieuws


Fleet&Mobility Live: moeizame weg naar minder leaseauto’s

23 mei 2019 0
fm_live_2019_2_foto.jpg

De auto is bij uitstek nog steeds het meest geliefde vervoersmiddel onder medewerkers en wordt nog altijd liever niet ingeruild voor een fiets of NS-abonnement. Echter blijkt niets minder waar te zijn! Want, zo blijkt, de NS kan nog maar nauwelijks voldoen aan de vraag.

Dit en meer interessante ontwikkelingen op gebied van mobiliteit kwamen aan het licht op het jaarlijkse mobiliteitsevent Fleet&Mobility Live, dat door Heliview wordt georganiseerd. Dit jaar draaide het evenement niet om de opkomst en invoering van Mobility as a Service, zoals Carlo van de  Weijer al aangaf in zijn interview  dat verscheen in de Fleet Mobility Live special: ‘we zijn MaaS moe’. De vraag echter die herrees, om MaaS succesvol te implementeren was;  “Hoe verminder ik het aantal (arbeidsvoorwaardelijke) leaseauto’s?’

Elk bedrijf doet dat op zijn eigen manier. De één schaft het rigoureus af en faseert uit, en daar tegenover zien we dat leaserijders met fluwelen handschoen de auto uit wordt begeleid . ASR-topman Boudewijn van Uden durfde tijdens het openingsdebat nog niet echt inzicht te geven in de mobiliteitsplannen van zijn bank; eerst moet de OR akkoord zijn. Tot die tijd is voorzichtigheid geboden.

Leaserijders uit hun arbeidsvoorwaardelijke auto krijgen, is voor veel fleetowners vaak een enorm compliceert proces want – zo blijkt – de macht van werknemers is groot. Het kostte Steven van Hoof, clustercoördinator Vervoersmobiliteit bij Rijkswaterstaat, maar een paar minuten om de aanwezige deelnemers op het puntje van hun stoel te krijgen. Er zijn geen arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s, privégebruik wordt belast (22 cent per kilometer) en de ingezette auto’s worden steeds kleiner. Alleen als op een reistijd van 2 uur er meer dan drie kwartier gewonnen kan worden door met de auto te komen, dan mag een medewerker met de auto naar kantoor komen. En dat is allemaal centraal geregeld: de medewerkers hebben het maar te accepteren. En dat hebben ze gedaan, vertelde Van Hoof. Verbaasde blikken vielen hem ten deel.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Klik hier.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *